ميوه‌ها را با آب کم بپزيد!


 

نويسنده:دکتر نسرين اميدوار*




 
در برخي خانواده‌ها عادت به خوردن ميوه‌هاي پخته به شکل غذاي اصلي و ميان وعده به کرات ديده مي‌شود؛ در حالي که بهتر است نوع پخته ميوه‌ها در شرايطي طبخ و براي افراد معدودي سرو شود.
مي‌دانيد که ميوه‌ها منبع عالي بسياري از مواد معدني به خصوص پتاسيم و ويتامين‌هايي چون ويتامين A،C و ويتامين‌هاي گروه B هستند. در عين حال، مقدار قابل توجهي فيبر (چه محلول و چه نامحلول)‌ دارند و از نظر ميزان آب هم بسيار قابل توجه‌اند. اما وقتي آنها را مي‌پزيم عملا بخشي از فيبرهاي‌شان از بين مي‌رود و از ميزان برخي ويتامين‌ها و املاح‌شان نيز کاسته مي‌شود، مگر آنکه روش پخت خوبي انتخاب شود زيرا بعضي ويتامين‌ها هم مثل ويتامين C که به حرارت بسيار حساس‌اند به ميزان قابل ملاحظه‌اي در حين پخت کاهش پيدا مي‌کنند.
حتماً مي‌پرسيد بايد چه‌طور ميوه‌ها را پخت تا ارزش تغذيه‌اي خود را تا آنجايي که امکان دارد، حفظ کنند؟
نکته مهم اين است که بهترين روش پخت آن است که در کوتاه‌ترين مدت و با حداقل آب، به انجام برسد و نکته ديگر اينکه توجه داشته باشيم به چه دليل ميوه را طبخ مي‌کنيم.
گاهي براي فردي اين کار را انجام مي‌دهيم که مشکل گوارشي دارد يا دچار مشکلات دندان و فک است يا به دليل سن بالا قادر به خوردن زياد ميوه نيست، از اين رو براي آنکه سهم ميوه‌هاي روزانه خود را دريافت کند به ناچار بايد آنها را پخته و به مصرف برساند. در اين صورت مي‌توانيم ميوه را در فر يا به شکل بخارپز يا با آب بسيار کم و حتي‌الامکان بدون شکر بپزيم.
پس فراموش نکنيد ميوه‌ها جزء ضروري رژيم غذايي محسوب مي‌شوند که بهتر است تازه به مصرف برسند اما اگر به دلايل جسمي نتوانستيد آنها را تازه ميل کنيد، پخته‌شان گزينه‌اي مناسب تلقي مي‌شود پس به هيچ دليلي آنها را از برنامه غذايي‌تان حذف نکنيد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

منبع:www.salamat.com